The Common European Framework of Reference:
- French / English (NBED Login)
- CEFR self-assessment document (NBED Login)
- My Language Learning Journey (NBED Login)
Events:
- TBD
Courses:
- Services linguistiques – Summer 2024
- A Successful Immersion Program – A Successful Immersion Program is a voluntary asynchronous module designed by FSL educational leaders for educational leaders in middle/high FI schools. The module provides an overview of New Brunswick’s FI program, and includes practical, research-supported methods and resources to best support FI learners, families and educators. This is module must be completed outside of work hours. Educational leaders who complete the module will be remunerated (1.0 days supply rate) and will receive a completion badge. Complete this form to determine eligibility and enroll.
Video:
Titre | Expert.e | Description |
Action-Oriented Approach (disponible en anglais seulement) | Mimi Masson | Dr. Masson presents the Action-Oriented Approach and its implications in additional language instruction. She provides practical examples of how it can be implemented in FSL instruction. |
Intercultural Competencies (disponible en anglais seulement) | Mimi Masson | Cet atelier est la suite de l’atelier, « La communication orale dans les matières I » |
Past Video Sessions
Titre | Expert.e | Description |
La communication orale dans les matières I | Josée LeBouthillier | Cet atelier aborde l’intégration des stratégies de la communication orale dans les matières. |
La communication orale dans les matières II | Josée LeBouthillier | Cet atelier est la suite de l’atelier, « La communication orale dans les matières I » |
L’écriture au secondaire I | Josée LeBouthillier | Cet atelier aborde l’intégration des stratégies de l’écriture dans les matières. |
L’écriture au secondaire II | Josée LeBouthillier | Cet atelier est la suite de l’atelier, « L’écriture au secondaire I» |
La lecture stratégique I | Léo-James Levesque | Cet atelier démontre la nécessité d’aborder la lecture de manière délibérée dans les matières. Les participants auront également l’opportunité de découvrir des stratégies pratiques pour mettre en œuvre ces enseignements dans leurs salles de classe. |
La lecture stratégique II | Léo-James Levesque | Cet atelier est la suite de l’atelier, « La lecture stratégique I » |
Pourquoi enseigner le vocabulaire et comment le faire | Marie-Josée Morneau | Cet atelier aborde la nécessité d’enseigner le vocabulaire en immersion, même au niveau secondaire. Les participants auront également l’opportunité de découvrir des stratégies pratiques pour mettre en œuvre ces enseignements dans leurs salles de classe |
Resources:
- PL Better French Language Learning Outcomes-CEFR – This link helps to support CEFR and Portfolio use. (Monique Chevarie-Pelletier and Michelle Byrne)